De ce vor clientii coaching?

Am avut de curând o conversație cu o prietenă cu care mă știu de ani buni să mă întreba care sunt cele mai frecvente teme de coaching pe care oamenii le au? Prima mea reacție a fost să spun că nu există un fel de clarificare.

Am dat filmul înapoi de când am intrat pe traseul profesional de coach și iată mai jos câteva “de ce-uri” sau motive care i-au determinat pe clienții mei să aleagă coachingul.

1. Productivitate

E una dintre temele cele mai frecvente pe care le aud de la clienții mei de coaching, în diverse forme:
– nu am suficient timp
– nu am timp să termin ce am de făcut
– aș vrea mai mult timp pentru mine
– aș vrea mai mult timp pentru familie.

Ce aud de fapt dincolo de aceste nevoi este intenția oamenilor cu care lucrez de a optimiza modul în care își folosesc timpul. Unii vin cu tema “vreau să fac mai multe” și în urma procesului realizează singuri că “a face mai multe” nu e idealul în viață.

Am avut clienți care în urma sesiunilor axate pe această temă, au luat decizii cheie sau au avut revelații majore care le-au schimbat modul în care își derulează activitatea.

Una dintre cliente îmi spunea săptămâna trecută că a câștigat 2 ore din viață, după una dintre sesiuni și că de un an de zile se trezește la 6 și până pleacă la serviciu și își duce fata la școală, simte că își începe ziua cum vrea ea, că e în control.

2. Schimbarea mentalității

O temă mai profundă care are legătură de multe ori cu modul în care clienții mei de coaching se uită la diferitele situații pe care le au, la rolurile lor, la relațiile cu cei din jur, la proiectele pe care le au. Unii oameni caută să își schimbe mentalitatea. Acesta nu e un proces ușor și nu întotdeauna se poate întâmpla așa ceva într-o conversație de o oră, cu un coach.

Uneori clienții au AHA-uri care pare să indică o schimbare de mentalitate însă nu e mereu așa. Un moment de iluminare e doar un moment, pentru a schimba mentalitatea e nevoie de practică sistematică. Am clienți de coaching pentru care a fost de ajuns un asemenea moment.

De exemplu: un client care avea dilema dacă să ia o decizie sau alta pentru echipa lui aflată în conflict. Pe la jumătatea sesiunii de coaching a realizat singur că oricare dintre cele două decizii nu rezolvau de fapt problema de fond – conflictul. Acela a fost momentul de “Aha” și am constatat că e nevoie de o redefinire a temei și procesul a fost reluat, clientul identificând de fapt ce anume își dorește să obțină cu adevărat.

3. Automotivare

Am clienți de coaching care se simt cu energia la minim, simt că au nevoie de motivații exterioare pentru a se ține activi, vin să caute motivații mai profunde pentru a face ceea ce fac.

Uneori aceste teme apar atunci când unii clienți primesc sesiunile de coaching de la companie (cadou sau pentru a se redresa) și primul pas este să își caute ei motivația de a trece prin proces.

Alteori oamenii vin în sesiune dornici să își activeze o motivație mai sănătoasă pentru a face sau a nu mai face anumite activități. Procesul exploratoriu și de identificare de tipare mentale îi ajută să vadă cu alți ochi, din afară, de ce fac anumite activități și care sunt alte motivații sau resorturi care îi pot ajuta.

4. Relații sănătoase

Am și clienți care vin cu teme clare legate de relațiile la locul de muncă:
– nu mă înțeleg cu șeful,
– am tensiuni în echipă,
– relația cu departamentul X este “în pom”,
– oamenii nu au încredere în mine.

Deși ei caută soluții pentru a rezolva tensiuni în relațiile respective, de multe ori e un tipar care transpare și pe care ei ajung să îl vadă sau nu. Acest tipar e de fapt mult mai important decât soluția la problema respectivă.

Un exemplu este cu un client de coaching care a pus pe masă tema tensiunii cu un coleg, descriind persoana cealaltă ca fiind agresivă, căutând mereu ocazii de a-i demonstra că a greșit, încercând mereu să negocieze totul. În timpul conversației clientul meu a realizat că de fapt acele comportamente descrise erau reacții de apărare ale colegului la comportamentele clientului meu, dar pe care acesta nu le vedea. Oferindu-i ocazia să reflecteze și să devină conștient de ceea ce se întâmplă între ei, clientul meu a realizat că de fapt el genera reacțiile colegului.

Aceste 4 teme nu sunt singurele și un proces de coaching poate să fie o ocazie bună pentru un client de coaching să își evalueze nevoile și să își definească obiectivele. Probabil că o listă de teme majore ajută la o orientare însă dorința mea e să nu devină limitativă ci mai degrabă un punct de plecare.

Fiecare client de coaching e unic și primul pas îl văd ca fiind mereu acela a defini clar ce vrei să obții, ajutându-te de coach în acest proces.

Leave a Comment